۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

قنات های تاریخی فامرین

قنات های تاریخی فامرین : 

1- رشته قنات فامرین : 
روستای فامرین دارای 4 چهار رشته قنات می باشد که قدیمی ترین آن قنات « فامرین قنات » طبق اسناد و شواهد قدمت 500 پانصد ساله دارد و بیش از 438 حلقه چاه دارد و از طولانی ترین قنات های استان مرکزی می باشد و در بین قنات های کشور رتبه 158 را در طول قنات دارا می باشد و در گذشته یکی از پر آب ترین قنات های منطقه بوده و چندین نفر بر اثر غرق شدن در آب این قنات جان خود را از دست داده اند بخصوص کودکان و سالمندانی که آب قنات آنها را غرق کرده است و متاسفانه یکی از خواهر های بنده در سن چهار سالگی در سال 48 در آب قنات غرق شد و فوت کرد و موارد زیادی که از ذکر آن خودداری می کنم .
یکی از اصلی ترین منابع آبی روستای فامرین را این قنات استراتژیک تامین می کرده ولی متاسفانه به دلیل سهل انگاری مسئولان منطقه و خشکسالی های متوالی بخصوص در این چند سال کاملا خشک شده و فقط از آن چاههایی با دهانه های خاکی بزرگ باقی مانده است که در عکس ماهواه ای زیر به وضوح به آن پی خواهید برد اما وقتی این سئوال را از خود می پرسیم چطور مردمان آن زمان فامرین با ابتدائی ترین وسایل و امکانات این قنات که شبیه به مار 12 کیلومتری می باشد را حفر کرده اند ؟ !!! انسان را مات و مهبوت می کند و اینجاست که هنر و قدرت اراده اجداد فامرینی مایه افتخار نسل جدید فامرین می شود .
و این هم عکس ماهواره ای از بخشی از شاهکار بی نظیر در بزچلو  قنات عظیم و بزرگ فامرین 

2- رشته  قنات کلوان :
قنات کلوان که در شمال شرقی روستای فامرین واقع شده است به عنوان دومین قنات بزرگ فامرین محسوب می شود علت نامگذاری این قنات به نام کلوان به دلیل این بوده که چاه مادر این رشته قنات حدودا 8 کیلومتری در نزدیکی روستای کلوان که از سمت شمالشرقی فامرین همسایه و همجوار است ، سرچشمه می گیرد به نام « قنات کلوان » مشهور شده است .
این قنات  با دارا بودن 196 حلقه چاه رتبه 436 رشته قنات ایران را به نام خود ثبت کرده و قدمت آن حدود 150 سال می باشد و چیزی حدود یک پنجم زمین های روستای فامرین را تحت پوشش خود قرار می داده که هم اکنون نیز به همان دلایل بالا که برای قنات فامرین ذکر شده کاملا متروکه گشته است .
این قنات نقش بسزایی برای زمین های بالا دست روستای فامرین داشته است چرا که برخی از زمین های حاصلخیز فامرین به دلیل اختلاف سطح نمی توانسته توسط قنات فامرین آبیاری شود و با حفر این قنات این مشکل را در گذشته حل کرده بودند .
اینهم عکس ماهواره ای از رشته قنات کلوان که به موازات جاده آسفالته  ارتباطی میلاجرد - اراک خود نمایی می کند و سندی دیگر بر افتخارات فامرین است .
ا

3- رشته قنات جعفر آباد 
قنات جعفر آباد با قدمتی حدودا 90 ساله یکی دیگر از قنات های روستای فامرین بشمار می رود و علت نامگذاری آن به دلیل سرچشمه گرفتن از روستای جعفر آباد در  جنوب شرقی روستای فامرین چیزی حدود 5 کیلومتر طول داشته و 103 حلقه چاه دارد که از نظر کشوری در ایران رتبه 1769 قنات ایران را به نام خود ثبت کرده است اما برخلاف قنات های فامرین و کلوان این قنات قبلا در اختیار اربابان فامرین و ایادی آنها قرار داشته و عملا یک قنات شخصی محسوب می شده که بعدها دکتر حسن خان بهادری بنا به روایتی آن را به خان جعفر آباد بخشیده بود .
این قنات همجوار و با فاصله کمی در جنوب شرقی قنات کلوان واقع شده است .
و این هم تصویر ماهواره ای از رشته قنات جعفر آباد در روستای  تاریخی فامرین :


4- رشته قنات قاسم آباد 
قاسم آباد مزرعه ای شخصی در نزدیکی تپه تاریخی جنه قلاع واقع گردیده و متعلق به عاصم السطنه یکی از اقوام ارباب فامرین دکتر حسن خان بهادری بوده این رشته قنات کوچک که بیش از 3/5 کیلومتر طول دارد و 64 حلقه چاه رتبه 2956 ایران را به خود اختصاص داده است . این قنات هم به عاقبت قنات های دیگر فامرین دچار شده و در حال حاضر متروکه می باشد ضمنا بنا به نقلی قدمت آن قریب صد سال می باشد هر چند در این مورد اختلاف نظرهایی وجود دارد .
تصویر ماهواره ای از قنات قاسم آباد در نزدیکی فرودگاه سمپاشی روستای فامرین 

با توجه به تعداد رشته قنات های فامرین و وسعت سرزمینی روستای فامرین اولین روستا از لحاظ وجود رشته  قنات های تاریخی در شهرستان کمیجان رتبه نخست را دارد و رشته قنات « فامرین قنات » با توجه به لحاظ قدمت در استان مرکزی رتبه 17 هفدهم را از آن خود کرده است و این افتخارییست که اجداد و پدر پدران ما آن را به میراث گرانبها هدیه داده اند .
تمامی آمارهای فوق منطبق با آمار گیری رسمی وازرت نیرو سازمان آب کل کشور بوده و همچنین سازمان میراث فرهنگی و تمامی تصاویر را شخصا از گوگل ارث برداشته ام .
هرگونه برداشتی و استفاده از مطلب فوق با ذکر منبع وبلاگ بلامانع است 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر