۱۳۹۰ بهمن ۱۰, دوشنبه

طوایف و قومیت شناسی روستای فامرین

طایفه شناسی و قومیت شناسی روستای فامرین :
هویت هر مکانی در جهان بر گرفته از انسانهایی ایست که در آن مکان زیسته اند و یا اینکه این زیستن را همواره ادامه داده اند و به عبارت دیگر هویت هر شهر و روستایی و هر کوی و برزنی بسته به آداب و رسوم آن مکانها دارد و این انسانها هستند که به به این مکانها هویت بخشی می کنند .
آنچه که به روستای فامرین این هویت بخشی را داده طوایف و قومیت هایی بوده اند که در این روستا همواره در طول تاریخ زیسته اند تا اینکه اکنون مردمان معاصر این هویت را حفظ و اینان نیز به آیندگان فامرین این امانت خطیر و سنگین را خواهند داد.
طوایف فامرینی از لایه های مختلفی تشکیل شده است که برخی از آنها ریشه ای بسیار اصیل دارند و به طور کلی می توان طوایف کنونی در روستای فامرین را به دو دسته عمده تقسم کرد :

الف ) :ساکنین بومی و اصیل فامرینی :
 اقوامی و طوایفی که از پیدایش روستای فامرین در این روستا زیسته اند و به نوعی بنیانگذاران فامرین بوده اند همواره نسل به نسل فرزندان آنها در این خاک زندگی کرده اند و تا امروز عقبه آنها ادامه دارد و شناسنامه آنها به عنوان فامرینی اصل قابل تشخیص است و در زمره ساکنان بومی و اصلی فامرین قرار دارند.
ب) ساکنین مهاجر و غیر بومی فامرینی :
مهاجرت در طول تاریخ بشری همواره از پیدایش تمدن با کوچ نشینی آغاز شده و هنوز ادامه دارد و این امر تبعات مثبت و منفی در جوامع بشری داشته است و روستای فامرین از آن استثناء نبوده است برخی از طوایف و قومیت هایی که از لحاظ جمعیتی در روستای فامرین تعداد قابل توجهی هم ندارند در صد سال اخیر از روستاهای همجوار منطقه ای و یا از روستاها و شهرهای دور دست به روستای فامرین مهاجرت کرده اند که خود اینها هم به دو دسته تقسیم می شوند دسته اول آنهایی هستند که به واسطه ازدواج با دختران فامرینی مجبور به سکونت در روستای فامرین شده اند و دسته دوم آنهایی هستند که نه به واسطه ازدواج و غیره ... بلکه اختیارا بدون آنکه حتی ریشه ای در فامرنی داشته باشند جهت کار و یا مقاصد دیگر در روستای فامرین زندگی می کنند .
تمامی موارد فوق  بند « ب» در زمره ساکنان مهاجر و غیر بومی روستای فامرن قرار دارند .
اما طوایف اصیل و بومی فامرین که از تعداد جمعیتی قابل توجهی همواره برخودار بوده اند را در زیر به آنها شاره خواهم کرد از نظر شما خواندگان محترم خواهد گذشت برداشت شخصی بنده بوده بر اساس شنیده ها و مدارکی که برای من این امر را به قطعیت رسانده است و اسامی ایی که خواهد آمد بر اساس فامیلی افراد و قومیت ها بوده هر چند قبل از دوران رضا شاه پهلوی داشتن نام فامیلی مرسوم نبوده بنابراین به احتمال زیاد این فامیلی ها بر اساس بزرگان اجداد شان و یا نوع حرفه آنها انتخاب شده اند و متاسفانه منابعی موثق برای شجره طوایف فامرینی قبل از رسمی شدن نام خانوادگی وجود ندارد و یا اینکه بنده تاکنون آنرا مشاهده نکرده ام .
ضمن آنکه بنده حقیر بدون غرض خاصی و یا جانب داری از شخصی و یا افرادی این اسامی را می آورم و امیدوارم بتوانم به همه آنها بپردازم و اگر کسی ایراد و انتقادی داشت دلایل آنرا برای من ارسال کند تا مطالب مورد انتقاد باز بینی شود .
1- طایفه « فامرینی ها »  
این طایفه که نام خانوادگی آنها فامرینی می باشد در زمره ساکنان بومی و اصیل فامرین بوده و هستند و تعداد آنها نیز بسیار زیاد بوده که هم اکنون بخشی از آنها در روستا ساکن هستند و بخشی از این طایفه جهت کار و یا موارد دیگر به شهرهایی چون اراک ، قم و تهران و... مهاجرت کرده اند ولی زادگاه بیش از 90 درصد این افراد فامرین بوده یعنی در فامرین به دنیا آمده اند و بعد مهاجرت کرده اند اکثرا بین این خانواده ها رابطه فامیلی نسبی و سببی وجود دارد .
بزرگان این طایفه را می توان افرادی چون مرحوم حاج داوود فامرینی و فرزندانش ، مرحوم هیبت الله فامرینی و فرزندانش ، ابراهیم فامرینی ، محمد قاسم فامرینی ، و افراد دیگری که من حضور ذهن ندارم خوشحال می شوم فامرینی ها محترم اسامی را اعلام کنند تا کسی از قلم نیافتد.
2- طایفه « فتحی ها »
این طایف که نام خانوادگی آنها فتحی می باشد در زمره خانواده های اصیل و بومی روستای فامرین قرار می گیرد و دارای تاریخ غنی می باشند و اکثرا از زمانهای قدیم دارای املاک مستق بوده اند به این معنا که در زمان ارباب رعیتی در روستای فامرین این طایفه و چند طایفه انگشت شمار به زبان محلی « خورده مالک » بوده اند یعنی رعیت ارباب نبوده اند و مستقلا زمین ها از پدارنشان به آنها ارث رسیده بود و بعد از تقسیم اراضی در زمان محمد رضا شاه این طایفه سند مالکیت دفترچه ای یا منگوله دار داشتند ، تعداد این طایفه در روستای فامرین نیز زیاد می باشد بخشی از افراد این طایفه در شهرهای بزرگ ایران هستند و به آنجا مهاجرت کرده و حتی در خارج از کشور و بخشی نیز در حال حاضر در روستای فامرین زندگی می کنند .
از بزرگان و مشاهیراین طایفه می توان به مرحوم حاج اصغر فتحی ( دایی پدر مرحوم حقیر ) و تعزیه خوان مشهور فامرین و فرزندانش اشاره کرد از جمله آقای شوزب فتحی ، هادی فتحی اشاره کرد و آقای مالک فتحی و پسرانش ، آقایان درویش فتحی و علی فتحی و پسرانش ، کربلایی فتح الله فتحی و پسرانش ، آقای حاج عباس فتحی ، غلامحسین فتحی و غیره اشاره کرد از فتحی های عزیز درخواست می کنم اگر مواردی از قلم افتاده اعلام کنند تا به لیست اضافه کنم .
3- طایفه « احمدی ها »
طایفه احمدی ها نیز یکی از پرجمعیت ترین طایفه های فامرین هستند و در زمره ساکنان بومی و اصیل فامرینی قرار دارند که بخشی قابل توجهی از آنان در حال حاضر ساکن فامرین هستند و بخشی از آنان نیز در شهرها و شهرستان های دیگر کشور من جمله اراک و قم و تهران و... ساکن هستند و نقش بسزایی در اداره روستای فامرین از جمله دهداری و شواری اسلامی فامرین همواره داشته اند.
از بزرگان و مشاهیر احمدی ها می توان به مرحوم ابوالقاسم احمدی اشاره کرد که در آبادانی روستا نقش بسزایی بعد از پیروزی انقلاب داشتند و افراد دیگری چون آقای اکبر احمدی و پسرانش ، آقای علی اوسط احمدی و برادرانش ، مرحوم ثانی احمدی و احمد احمدی ، آقای حجت احمدی ، آقای محمود احمدی و... اشاره کرد از احمدی های محترم تقاضا دارم اگر اسامی ایی از قلم افتاده اعلام فرمایند تا اضافه شود .
4- طایفه « نعیمی ها » 
نعیمی ها یکی از بزرگترین طایفه های اصیل و بومی فامرین هستند که هنوز هم بخش زیادی از افراد این طایفه در روستای فامرین زندگی می کنند و این طایفه نیز همانند فتحی ها « خرده مالک » بوده اند و همواره آبا و اجداد آنها در روستای فامرین زندگی می کردند و بخشی از آنها نیز از روستا مهاجرت کره و به شهرها و منطقه های دیگر رفته اند .
از جمله بزرگان و مشاهیر این طایفه می توان به مرحوم خانعلی نعیمی و فرزندانش ازجمله مرحوم صفر نعیمی ، عباس نعیمی و آقای اکبر نعیمی اشاره کرد و همچنین به آقای غیب علی نعیمی و فرزندانش ، آقای شمس علی نعیمی ، علی نعیمی ، آقای عابدین نعیمی و برادرش ، آقای جمشید نعیمی ،آقای جانعلی نعیمی و فرزندانش و...
از نعیمی های گرامی خواهشمندم  که اگر اسمی از قلم افتاده اعلام فرمایند تا اضافه شود.
5- طایفه « رسولی ها » 
رسولی ها یکی از قدیمی ترین ساکنان روستای فامرین بوده اند و در زمره افراد اصیل و بومی فامرین ، این طایفه نیز در گذشته یکی از بزرگترین ساکنان روستای فامرین از لحاظ جمعیتی در روستای فامرین بوده اند ولی اکثرا آنها به شهرهای بزرگ چون تهران و اراک و قم وجاهای دیگر مهاجرت کرده اند و این طایفه نیز یکی از مالکان اصلی زمین های فامرین بوده اند یعنی « خرده مالک » بوده اند و از تقسیم اراضی چیزی به آنها نرسیده است و یکی از سند های مادر روستای فامرین که سر حداد و مرز زمینهای روستای فامرنی را مشخص می کند در دست این طایفه است که یکی از این سند ها بنام مرحوم پدرم علی آقا رسولی بوده است .
از بزرگان و مشاهیر خاندان رسولی ها می توان به مرحوم محد رحیم رسولی و فرزندانش صادق و حسین رسولی اشاره کرد که پدر مرحوم بنده و عموهای من مرحوم حیدر علی رسولی ، و آقای محمد رسولی از فرزندان جد من بوده اند و آقایان خلیل رسولی ، مختار رسولی ، رضا رسولی و سلطان رسولی از فرزندان مرحوم صادق رسولی بوده اند ضمن اینکه جد ما محمد رحیم دارای برادری بود و برادر ایشان سه فرزند داشته بنام علی آقا رسولی هم نام پدر مرحومم و حیدرعلی رسولی همنام عموی مرحومم و محمد رسولی همنام عمویم که سال ها پیش با ارباب یکی از روستاهای منطقه درگیر می شوند و باعث کشته شدن یکی از اربابان ظالم منطقه می شوند و مجبور می شوند از روستا مهاجرت کنند و به روستای یالفان همدان رفته و از آنجا نیز به همدان که در حال حاضر در همدان زندگی می کنند . و افرادی دیگری چون اکبر رسولی و برادرانش ، آقای قربانعلی رسولی و فرزندانش ، آقای ارجعلی رسولی ، آقای حسن رسولی ، آقای احمد رسولی و محمد رسولی ( محمود ) برادر حقیر و همچنین آقای عزیزالله رسولی و...
اشاره کرد از رسولی های بزرگوار خواهشمندم اگر اسمی از قلم افتاده اعلام بفرمایند تا اصلاح شود.
6- طایفه « عزیزی ها » 
طایفه عزیزی ها نیز یکی از قدیمی ترین طایفه های روستای فامرین هستند و در زمره ساکنان اصیل و بومی روستای فامرین و از لحاظ جمعیتی دارای تعداد قابل توجهی هستند بخشی از افراد این طایفه از روستا فامرین کوچ کرده اند و بخش دیگری هنوز در روستا ساکن هستند . از این طایفه افرادی در پست های دولتی و قضایی کشور و استان وجود دارند که از جمله آن می توان به حجه الاسلام و المسلمین حاج آقای عزیزی قائم مقام دادگستری استان مرکزی اشاره کرد .
از افراد و مشاهیر طایفه عزیزی ها می توان به مرحوم عبد العظیم عزیزی که در زمانهای گذشته مکتب خانه داشته اند و فرزندانش  من جمله آقای ناصر عزیزی و برادر بزگوارشان اشاره کرد، مرحوم مشهد علی عزیزی و پسرانش مرحوم علی اکبر عزیزی ، آقای اصغر عزیزی ، آقای حاج رمض عزیزی و پسرانش آقایان ابراهیم عزیزی ، اصغر عزیزی ،دوست عزیز و گرامی حقیر حجه الاسلام و المسلمین شیخ ابوطالب عزیزی که برای روستای فامرین زحمات فراوانی کشیده اند ، آقای سلیمان عزیزی ، آقای مهندس عضنفر عزیزی و برادرانش و ....
از عزیزی های گرامی خواهشمندم اگر اسمی از قلم افتاده اعلام فرمایند تا به لیست اضافه شود .
7- طایفه « اصلانی ها »
8- طایفه « قاضی زاده ها »
9- طایفه « سادات حسنی ها و حسینی ها »
10 - طایفه «سادات موسوی ها »
11-طایفه « شاه ولدی ها »
12- طایفه یزدی ها 
13- طوایف و اشخاص دیگر  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر